Netværksanalyser af Folketingsvalg 2011
Folketingsvalgets netværk
Denne side indeholder en række netværksvisualiseringer, som er lavet i forbindelse med det danske Folketingsvalg 15. september 2011. Visualiseringerne er kun eksempler, der er hentet fra et større analysemateriale. Alle netværksanalyserne er lavet af lektor Niels Brügger, centerleder, Center for Internetforskning ved Aarhus Universitet (nb@imv.au.dk, http://imv.au.dk/~nb), og der kan der læses mere detaljeret om, hvordan de enkelte netværk er lavet her.
Netværksanalyse siger primært noget om, hvilke websites/websider, der fylder noget i det netværk, man undersøger, men ikke noget om, hvordan de enkelte websites faktisk bliver brugt. Mens trafikanalyse, surveys o.lign. fokuserer på, hvordan web bruges af brugerne, så fokuserer netværksanalysen på, hvilket web afsenderne stiller til rådighed for brugerne, og hvordan de enkelte websites er relateret og vægtet indbyrdes.
Ved at klikke på de enkelte netværk nedenfor, åbnes en ny webside med en interaktiv udgave af det pågældende netværk, hvor der kan hentes oplysninger om de enkelte aktører i netværket.
Der er lavet analyser af følgende netværk:
Partiernes netværk
Folketingsmedlemmernes netværk
Googlesøgningernes netværk
30. april |
15. august |
25. august |
5. september |
13. september |
|
|
|
|
|
Startliste, Googlesøgningernes netværk, 30. april |
Startliste, Googlesøgningernes netværk, 15. august |
Startliste, Googlesøgningernes netværk, 25. august |
Startliste, Googlesøgningernes netværk, 5. september |
Startliste, Googlesøgningernes netværk, 13. september |
Mediernes, organisationernes og de politiske partiers netværk
Hvordan er netværkene lavet?
Alle netværk er lavet ved hjælp af softwaren IssueCrawler.
Netværkene er lavet på følgende måde:
- der laves en liste med webadresserne på de websites, som man ønsker at tage udgangspunkt i
- denne udgangsliste bestemmer, hvilket netværk, man primært undersøger, fx vil man undersøge de politiske partiers netværk, inklusiv deres webtilstedeværelse på sociale netværk, hvis man tager udgangspunkt i en liste over de politiske partiers websiteadresser samt deres webadresse på Facebook, Twitter, YouTube, Flickr, osv.
- med baggrund i denne liste bevæger softwaren sig hen på de angivne websites, hvor den henter alle de eksterne links, der er på disse websites
- derefter gås videre til de websites, disse links henviser til, hvorefter processen med at finde eksterne links gentages på disse websites, og så fremdeles, typisk 1-3 iterationer
- de lister, der bliver resultatet af softwarens bevægelser rundt på web, sammenlignes, og mængden af såkaldte co-links tælles op
- co-link dækker over det fænomen, at mindst to websites på de websites, softwaren kommer forbi, linker til samme website
- et websites størrelse og centralitet i netværket er en funktion af, hvor mange co-links det pågældende website 'rammes' af
- hvis ikke, der er nogen, som linker til websitet, så er det et udtryk for, at det ikke spiller nogen rolle i netværket, men det pågældende website kan naturligvis derfor godt være vigtigt, selvom der ikke er nogen, som linker til det — man kan fx komme til det ved at skrive dets webadresse direkte i browserens adressefelt
De konkrete netværk er lavet således:
Partiernes netværk
Netværk med udgangspunkt i de politiske partiers webadresser samt webadresserne for deres eventuelle webtilstedeværelse på Facebook, Twitter, YouTube, Flickr, blogs mm.
Folketingsmedlemmernes netværk
Netværk med udgangspunkt i webadresser på nuværende Folketingsmedlemmers personlige website samt webadressen på deres eventuelle webtilstedeværelse på Facebook, Twitter, YouTube, Flickr, blogs mm. En analyse af samtlige opstillede kandidaters personlige website samt deres andre webtilstedeværelser ville givetvis se anderledes ud, men det er af størrelsesgrunde ikke muligt at lave denne netværksanalyse, idet der alt i alt vil være tale om comtrent 1.400 webadresser, hvilket er et så stort tal, at analysesoftwaren ikke kan håndtere det.
Googlesøgningernes netværk
Der er lavet en søgning i Google (google.dk) med søgeordene 'folketingsvalg 2011', og derefter er de 100 første resultater lagt ind i det analytiske software. Google-netværket visualiserer således netværket over de websites, som en potentiel vælger ville stå over for, hvis han/hun havde søgt på 'folketingsvalg 2011' på Google og bladret de første 100 resultater igennem.
Mediernes og de politiske partiers netværk
Netværk med udgangspunkt i webadresserne for de væsentligste landsdækkende medier (tryk, elektroniske, net), for større landsdækkende organisationer (LO, DI, o.lign.), samt for de politiske partiers webadresser samt partiernes eventuelle webtilstedeværelse på Facebook, Twitter, YouTube, Flickr, blogs mm.
© Niels Brügger, 23. februar 2013.