Netværksanalyser af Folketingsvalg 2011

Folketingsvalgets netværk Tidslinje frem til Folketingsvalget Hvordan er netværkene lavet?



Folketingsvalgets netværk

Denne side indeholder en række netværksvisualiseringer, som er lavet i forbindelse med det danske Folketingsvalg 15. september 2011. Visualiseringerne er kun eksempler, der er hentet fra et større analysemateriale. Alle netværksanalyserne er lavet af lektor Niels Brügger, centerleder, Center for Internetforskning ved Aarhus Universitet (nb@imv.au.dk, http://imv.au.dk/~nb), og der kan der læses mere detaljeret om, hvordan de enkelte netværk er lavet her.

Netværksanalyse siger primært noget om, hvilke websites/websider, der fylder noget i det netværk, man undersøger, men ikke noget om, hvordan de enkelte websites faktisk bliver brugt. Mens trafikanalyse, surveys o.lign. fokuserer på, hvordan web bruges af brugerne, så fokuserer netværksanalysen på, hvilket web afsenderne stiller til rådighed for brugerne, og hvordan de enkelte websites er relateret og vægtet indbyrdes.

Ved at klikke på de enkelte netværk nedenfor, åbnes en ny webside med en interaktiv udgave af det pågældende netværk, hvor der kan hentes oplysninger om de enkelte aktører i netværket.

Der er lavet analyser af følgende netværk:



Partiernes netværk

30. april 15. august 28. august 7. september 15. september
Startliste, partiernes netværk, samtlige datoer      



Folketingsmedlemmernes netværk

30. april 15. august 28. august 6. september 14. september
Startliste, Folketingsmedlemmernes netværk, samtlige datoer    



Googlesøgningernes netværk

30. april 15. august 25. august 5. september 13. september
Startliste, Googlesøgningernes netværk, 30. april Startliste, Googlesøgningernes netværk, 15. august Startliste, Googlesøgningernes netværk, 25. august Startliste, Googlesøgningernes netværk, 5. september Startliste, Googlesøgningernes netværk, 13. september



Mediernes, organisationernes og de politiske partiers netværk

    31. august 7. september 14. september


    Startliste, mediernes, organisationernes og de politiske partiers netværk, samtlige datoer



Hvordan er netværkene lavet?

Alle netværk er lavet ved hjælp af softwaren IssueCrawler.

Netværkene er lavet på følgende måde:

De konkrete netværk er lavet således:

Partiernes netværk
Netværk med udgangspunkt i de politiske partiers webadresser samt webadresserne for deres eventuelle webtilstedeværelse på Facebook, Twitter, YouTube, Flickr, blogs mm.

Folketingsmedlemmernes netværk
Netværk med udgangspunkt i webadresser på nuværende Folketingsmedlemmers personlige website samt webadressen på deres eventuelle webtilstedeværelse på Facebook, Twitter, YouTube, Flickr, blogs mm. En analyse af samtlige opstillede kandidaters personlige website samt deres andre webtilstedeværelser ville givetvis se anderledes ud, men det er af størrelsesgrunde ikke muligt at lave denne netværksanalyse, idet der alt i alt vil være tale om comtrent 1.400 webadresser, hvilket er et så stort tal, at analysesoftwaren ikke kan håndtere det.

Googlesøgningernes netværk
Der er lavet en søgning i Google (google.dk) med søgeordene 'folketingsvalg 2011', og derefter er de 100 første resultater lagt ind i det analytiske software. Google-netværket visualiserer således netværket over de websites, som en potentiel vælger ville stå over for, hvis han/hun havde søgt på 'folketingsvalg 2011' på Google og bladret de første 100 resultater igennem.

Mediernes og de politiske partiers netværk
Netværk med udgangspunkt i webadresserne for de væsentligste landsdækkende medier (tryk, elektroniske, net), for større landsdækkende organisationer (LO, DI, o.lign.), samt for de politiske partiers webadresser samt partiernes eventuelle webtilstedeværelse på Facebook, Twitter, YouTube, Flickr, blogs mm.



© Niels Brügger, 23. februar 2013.